Teoksen (MA) keskeisin ponsi on kuvata ilmiöitä niiden
syntyhistoriasta käsin. Nietzschen syy genealogisen metodin käyttöön juontaa
juurensa puolestaan tahto valtaan -ontologiaan. Tahto valtaan -ontologiassa
ilmiöiden syntyä ei ohjaa teleologia. Sormeni soveltuvat tämän tekstin
kirjoittamiseen, mutta sormeni eivät kehittyneet siksi, että voisin kirjoittaa
tämän tekstin. Ihmisillä tuntuu olevan kuitenkin jatkuvia ongelmia selittää ilmiöitä
päämäärien ja syiden ja seurauksien kautta. Koska on vain tahtoa valtaan, jonka
välittäjänä tai kanavana myös ihmiset toimivat, kaikki selitykset ja
määritelmät, mitä jälkikäteen olioille ja ilmiöille annetaan, ovat erheellisiä.
Nietzsche väittää sen sijaan tautologisesti, että tahto valtaan on synnyttänyt
ihmisille sormet, koska ne ovat sattuneet siitä syntymään ja osoittautuneet
jälkikäteen jokseenkin toimiviksi. Sormemme ovat voittaneet kamppailun
räpylöitä ja muita vaihtoehtoja vastaan, mutta eivät sen tähden, että voin
tässä kirjoittelun lomassa hörppiä kätevämmin ohraista juomaa.
Tämä uus-darwinistinen näkökulma pakottaa tarkastelemaan
ilmiöitä niiden syntyhistorian kautta. Nietzsche tarkastelee rangaistuksen
syntyperää juuri tästä näkökulmasta, mutta kriittisenä miehenä tulkitsee
tehtävänsä mahdottomaksi, vaikkakin samalla esittää teoksessaan toiveita
tämänkaltaisen tutkimuksen lisäämisestä yliopistoissa:
“Today
it is impossible to say for certain why people are really punished: all
concepts in which an entire process is semiotically concentrated elude
definition; only
that which has no history is definable”
Aika on essentialismin arkkivihollinen. Nietzschelle
oleminen on jatkuvassa tulemisen tilassa eli jatkuvaa tahdon valtaan
fluktuanssia. Kun ihminen määrittelee ja luo sitä kautta merkitysrakenteita
asioihin, hän tappaa ja täyttää oliot ja 2,5 kg ahvenet, jotteivät ne jatkaisi
muuttumistaan. Näin tehdessään ihminen kuitenkin pettää itseänsä ja vangitsee
hetken lukottomaan selliin (tämä ei tarkoita, etteikö lukituilla asioilla voisi
kasvaa ja olla omat merkityksensä ja ne tulevat sitä kautta uudelleen ja
uudelleen määritellyiksi).
Kun astutaan teoksen ulkopuolelle, esitetty lause näyttäytyy
vielä kiistanalaisempana. Nietzsche tuntuu ikään kuin hetkeksi unohtaneen
tahdon valtaan poliittisen luonteen keskittyessään teleologisen tulkintamallin
kritiikkiin. Tahto valtaan -maailmassa jokainen ilmiö ja väite sisältävät
itsessään vastaväitteen, sillä kaikki oleva on osa taustalla tapahtuvaa
kamppailua. Määritelmä vaatii tulkinnan ja tulkinta tapahtuu aina ajallisesta
ja paikallisesta situaatiosta. Vaikka kohtaisimme olion tai ilmiön, jolla ei
ole historiaa, olemme oman historiamme vankeja, mistä tulkinnat versovat. Näin
ollen lukija voi olla tänään sitä mieltä, että kirjoittaja kirjoittaa melko
järkeviä ja määritellä sitä kautta kaverin fiksuksi ja eittämättä mukavaksi
hepuksi. Muutaman päivän päästä palattuaan mieli voi muuttua ja lukija lähinnä
ihmettelee, miten joku jaksaa kirjoittaa tällaista hölynpölyn scheissea.
Lopulta hän voi päätyä ajatukseen, että molemmat perspektiivit ovat osittain
tosia, vaikkakin ristiriitaisia. Seuraava
kirjoitus muuttaa jälleen tulkintaa ja sitä kautta rakentuvaa määritelmää.
Esitetty lause on kuitenkin siinä määrin tosi, että se on
pragmaattisesti tosi hetkellä T. Nietzschen mukaan voimme määritellä ajattoman
ilmiön hetkellä T ja lukita määritelmän, mutta hetkellä T+1 määritelmää tulisi
muuttaa, koska määrittelijät ovat muuttuneet. Ongelmana on tietysti löytää
hetkellä T sellainen yhteinen näkökulma tarkasteltavaan ilmiöön, jonka eri
osapuolet voivat allekirjoittaa. Tosi se ei ole, sillä se selittää ainoastaan
osan ilmiömaailman moniulotteisuudesta, mutta se voi toimia.
Esitetyn lauseen totuusfunktio on kuitenkin ongelmallinen,
vaikka se tulkittaisiin pragmaattisesta lähtökohdasta. Nietzschelle ”on
sanomattoman paljon tärkeämpää, miten
olioita nimitetään, kuin mitä ne ovat” (IT §58). Jokainen määritelmä on
kuin kalaverkko, joka heitetään pluralistisen maailman osasen päälle.
Jokaisella heitolla verkkoon tarttuu jotain, mutta osa pääsee aina pakoon. Ajan
myötä käy kuitenkin niin, että määritelmä kasvaa kiinni olioon ja pelkästä
approksomaatiosta tulee suoranainen olemus, näennäisestä tulee todellinen ja
todellisuus näyttäytyy luomistekona. Kun todellisuus on näennäisen pluralismin
päälle kyhätty terminologinen kudos, uusien ”olioiden” luomiseen riittää, ”kun
luodaan uusia nimiä ja arviointeja ja todennäköisyyksiä” (IT §58).
Kun elämismaailma on rakentunut käsitteelliseksi,
todellisuudesta muodostuu:
”Liikkuva metaforien, metonyymien ja antropomorfien lauma,
lyhyesti sanottuna ihmissuhteiden summa, jota on poeettisesti ja retorisesti
kaunisteltu, käännetty, koristeltu, ja joka pitkän käytön jälkeen vaikuttaa
lujalta, kanonisoidulta ja pakolliselta: totuudet ovat illuusioita, minkä
ihmiset ovat unohtaneet; metaforia, jotka ovat loppuunkuluneita ja voimattomia
aisteille; kolikoita, jotka ovat menettäneet kuvansa ja merkitsevät metallia,
ei enää rahana, sen tarkoituksena” (Totuudesta
ja valheesta… §1).
Lyhyesti sanottuna kieli on kahden metaforan päässä
’totuudesta’:
”Ensiksi hermoärsytys välittää kuvan! Ensimmäinen metafora.
Kuvasta muodostuu tämän jälkeen äänne! Toinen metafora.” (TO §1).
Ihminen ei siis tavoita Nietzschen mukaan paljasta
todellisuutta, minkä vuoksi lause: “ainoastaan se millä ei ole historiaa on
määriteltävissä”, ei ole määriteltävissä. Selittäisin lauseen pikemminkin sitä
kautta, että Nietzsche uppoutuu tässä kohtaa niin syvälle historian
ongelmallisuuteen, että unohtaa hetkeksi syvemmän ja perustavamman ongelman eli
todellisuuden moniulotteisuuden ja kaikkien ulottuvuuksien kiinnittyneisyyden
toisiinsa. Pluralistisessa maailmassa on vaikeaa ottaa mitään kiinni tai
haltuun, sillä ilmiö tai olio pakenee kaikkia määritelmiä ja on tosi vain suhteessa asiakontekstiin tai perspektiiviin. Koripallo on useimmille koripallo, kun se on koripallokentällä, mutta kun se siirretään Kiasmaan ja irroitetaan kontekstistaan se saa uusia määrittelyjä ja merkityksiä.
Aiheen tiimoilta on hiljattain valmistunut mielenkiintoinen pro gradu: After Essentially Contested Concepts. Onnittelut Joonas!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti