Edellä kuvatun ajatusketjun pohjalta Nietzsche päätyy
julistamaan, että ”kristinusko on platonismia ’kansalle’” (BGE esipuhe). Tämä
usko näyttäytyy sokraattisessa ja kristillisessä traditiossa sellaisina
tavoiteltavina asioina, jotka ovat ”hyödyllisiä ja miellyttäviä” (BGE §190). Nietzsche
rakentaa tässä ainakin osittaista olkipukkia itselleen lyötäväksi ja päätyy
haukkumaan ja naureskelemaan moiselle yksinkertaistavalle typeryydelle. Hän
naulaa koko pyrkimyksen näin yksinkertaistavaan hyvyyden ja moraalin malliin
ponnistavan orjamaisesta laumavaistosta, jonka välikappaleena osa ihmisistä
toimii.
Nietzschelle hyvyyden idean tavoittaminen kuulostaa lähinnä
absurdilta pyrkimykseltä. Maailma tai ainakin maailmankaikkeus on ikuinen
kaaos, joka muistuttaa enemmän muovailuvahaa kuin Jumalasta virtaavia ikuisia
ideoita. Se, että ihminen käsitteellistää jonkin osan tuosta kaikkeudesta
leimaamalla sen puuksi, ei tarkoita, että puulla olisi olemassa erillinen universaali
puun idea ideainmaailmassa, jota se matkii. Kyseessä on ihmisen arbitraarinen
leima, jonka avulla se yrittää lokeroida maailmaa ymmärrettävämpään muotoon. Näin
tehdessään ihminen käyttää valtaa. Nimeämällä asioita ihminen pakottaa maailman
lokeroihin, joita todellisuudessa ei ole. Nietzsche asettuu näin ollen
Herakleitoksen leiriin ontologisessa katsannossaan. Todellisuus on virta ja ”moneus”
(polla) rikkoo kaikki yritykset
muodostaa universaaleja ideoita ja kurkoittaa ykseyteen (hen).
Koska maailma on moneus, totuus riippuu perspektiivistä. Jokainen
perspektiivi on sidoksissa maailmaan heitetyn katsojan vaistoihin, mutta myös
oppineisuuteen ja kasvatukseen. Vaistoja voidaan siis koulia, mutta Nietzschen
mukaan ihmisessä on alitajuinen ydin, jota ei voi kouluttaa ja kasvattaa (BGE
§231).
“Minulle on ajan myötä
kirkastunut, mistä jokainen filosofia on tähän saakka koostunut — lähinnä
omistajansa tunnustuksesta, jonkinlaisesta lajista pakonomaiseen ja tiedostomattomaan
omaelämänkertaan. Ja vielä enemmän jokainen moraalinen (tai ei-moraalinen) päämäärä
on sisäänrakennettuna ituna jokaisessa filosofiassa, josta koko kasvi on
kasvanut (…) Filosofeissa (…) ei ole mitään persoonatonta. Filosofin moraalin toimii
testamenttina siitä kuka hän on. Siis
sanoakseni, missä järjestyksessä hänen syvimmät impulssinsa ovat.” (BGE §6.)
Suopea tulkinta kovaan muuttumattomaan ytimeen on, että
vaikka kuinka kovasti kasvattaisin pojastani seuraavaa andreiagassia modernien
kasvatusoppien mukaan kiinnostusta lietsomalla ja ilon kautta opettamalla, hän
voisi vihata tennistä koko elämänsä ja tehdä sitä ainoastaan ulkoisesta pakosta
laumavaiston lamaannuttamana.
Suopea tulkinta perspektivismiin on, että maailma voidaan
lokeroida monella eri tavoin. Todellisuus voidaan lokeroida eri tasoilla
oleviin ”ideoihin”. Kemisti näkee ”puussa” lähinnä hiiltä ja muita alkuaineita,
metsuri näkee mottimäärän ja ekosysteemeistä kiinnostunut luonnonsuojelija
hiilinielun, jossa ”puu” on osa laajempaa irroittamatonta kokonaisuutta. ”Puu”
koostuu näin ollen hiukkasista, tilavuudesta, on osa metsää, jne. Keskustelussa
esiin nousevat ”universaalit” yksiköt ovat C, m3 ja CO2.
Tässä kohtaa olisi hyvä päästä kysymään Nietzscheltä, mitä
mieltä hän olisi luonnonvakioista. Ovatko luonnonvakiot universaaleja?
Epäilemättä hän viittaisi kvanttifysiikkaan ja ainakin nykyiseltä katsannoltaan
sattumanvaraisiin hiukkastilojen muutoksiin, jolloin hän voisi penätä, että
vakaimmaltakin näyttävän kallion alla maailma virtaa. Toisaalta taas kemistit
ja fyysikot saattavat toimia esimerkkeinä yksilöistä, joita ohjaa ”tahto
tietoon”, jolloin heitä eivät ohjaa muut impulssit, toisin kuin filosofeja (BGE
§6). Tieteellinen tieto ja luonnonvakiot ovat Nietzschelle ainakin jossain
määrin universaaleja totuuksia, vaikkakin tietysti ihmisen universaaleja
totuuksia, koska Kant.
Mutta, mikä on moraalifilosofin perspektiivi ”puuhun”. Onko
se m3, jolloin ”puusta” saadaan hyödyllisiä ja miellyttäviä
tavaroita esim. vessassa vierailuun. Onko se CO2, jolloin ”puu” tarjoaa
hyödyllistä ja miellyttävää hengitysilmaa varastoimalla hiiltä ja poistamalla
hiilidioksidia ilmakehästä. Vai onko se jotain muuta? Nietzsche kysyy tässä
kohtaa platonikolta, että ohjaako hyvyyden idea kaatamaan puun vai pitämään sen
pystyssä? Kysyessään kysymystä Nietzsche ilkkuu ikävästi, nauraa leveästi ja
poistuu vähän äänin takavasemmalle. Platonikko jääkööt valistamaan metsuria ja
luonnonsuojelijaa ”puun” syvemmästä olemuksesta.
Kaadettiin ”puu” lopulta tai ei, ei asiaa ohjaa
platonistinen moraalikäsitys. Tehtiin niin tai näin, ratkaisun tekee viime
kädessä vaistot, joita ohjaa tahto valtaan, ei idea hyvyydestä. Entäpä miksi
jostakusta tuli metsuri, toisesta luonnonsuojelija ja kolmannesta platonikko? Taustalla
vaikuttavat vietit, kasvatus, oppiminen, sattuma ja kokonaisuudessaan tahto
valtaan. Sekä metsuri että luonnonsuojelija kokevat tekevänsä pohjimmiltaan
hyvää ja oikein, vaikka tavoitteet olisivat keskenään hyvinkin ristiriitaiset. Molemmat
keksivät tavoitteilleen erinomaisia järkiperusteita, pysyvät kannassaan ja
löytävät yhteisen sävelen ainoastaan antamalla huutia platonikolle, joka yrittää
edelleen mongertaa hyvyyden ideasta.
Tässä kohtaa Nietzsche osuu mielestäni naulan kantaan.
Filosofiassa on aina vähintään häivähdys politiikkaa. Filosofia on poliittista ja politiikassa yhteinen sävel löytyy
helpoiten yhteisen vihollisen kautta:
”Yhteistä vihollista vastaan — Miten
hyvältä huono musiikki ja huonot perusteet kuulostavatkaan, kun marssitaan yhteistä
vihollista vastaan!” (AR §557.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti